wystawy

Igor Mitoraj – rzeźby i rysunki

16.10.2003 - 25.01.2004

Wystawa z cyklu prezentacji najwybitniejszych polskich artystów tworzących poza granicami kraju stała się dla Igora Mitoraja powrotem do źródeł, do miejsca, które go ukształtowało. Artystyczną drogę rozpoczął bowiem przed laty w Krakowie. Student krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uczeń Tadeusza Kantora, w roku 1968 wyjechał do Paryża, by tam szukać własnej drogi twórczej. Artysta, zafascynowany urodą antycznej rzeźby, tworzy dzieła przywołujące klasyczny modus antropomorficzny. Figury starożytnych herosów, muz, tytanów poddaje zabiegowi dekonstrukcji. Pozbawione rąk puste kadłuby, popękane torsy, pogruchotane gigantyczne głowy przypominają archeologiczne relikty, które wciąż fascynują swoim pięknem.
Piękno, cóż dziś znaczy to słowo? Nigdy nie stało w cenie niżej niż dzisiaj, kiedy pięknem jest wszystko co się podoba. A jednak jest pewien rodzaj piękna, którego wzór zapisany jest w nas samych, w proporcjach, harmonii i doskonałości naszego ciała. Myślę, że to piękno rozumie każdy z nas. Za tą doskonałością oddania ludzkiego kształtu od lat podąża Igor Mitoraj. [Andrzej Wajda]

Mitoraj – Kraków, Paryż, Rzym

Praca zbiorowa

Album prezentujący prace jednego z największych rzeźbiarzy współczesnych, eksponowane w niezwykłych galeriach pod gołym niebem – ogrodach i na placach Krakowa, Paryża i Rzymu. Album jest fotograficzną wędrówką po zakątkach trzech europejskich miast, które dzięki rzeźbom artysty odsłaniają swoje nowe oblicze.
Igor Mitoraj jest polskim artystą mieszkającym i tworzącym we Włoszech. Jego dzieła podziwiać można w wielu prestiżowych miejscach i kolekcjach na świecie, takich jak dziedziniec British Museum w Londynie czy paryska dzielnica La Défense. W 2006 roku artysta ukończył pracę nad monumentalnymi „Wrotami Anielskimi”, które ozdobiły wejście do bazyliki Matki Boskiej Anielskiej i Świętych Męczenników w Rzymie.

Igor Mitoraj. Rzeźby i rysunki

praca zbiorowa

Album prezentujący rzeźby i rysunki eksponowane od października 3002 do stycznia 2004 w Galerii MCK oraz na Rynku krakowskim. Bogaty materiał ilustracyjny dopełniają teksty J. Purchli i A. Wajdy na temat funkcjonowania sztuki w przestrzeni publicznej oraz eseje o twórczości Mitoraja pióra krytyków sztuki: D. Kuspita, J.R. Taylora, G. Testoriego i M. Rydiger - kuratorki wystawy. Istotne uzupełnienie publikacji stanowią nota biograficzna, wykaz wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz kolekcji, w których znajdują się prace artysty, jak również bibliografia. Autorem zdjęć dokumentujących plenerową część ekspozycji jest J. Poremba.

powrót na stronę główną » powrót do wyników wyszukiwania »